برای درمان انواع سردرد چه کنیم ؟

  • پزشکان درمان های مختلفی را برای بیماران مبتلا به سردرد تجویز می کنند و یا آن ها را به یک متخصص سردرد معرفی می کنند.
    سردردها علل گوناگونی دارند و دستیابی به یک درمان مناسب به عواملی مانند: نوع، فراوانی و دلیل سردردها بستگی دارد اما همه سردردها به درمان دارویی و پزشکی احتیاج ندارند .درمان های موجود برای سردردها عبارتند از آموزش، مشاوره، مدیریت استرس، بیوفیدبک و داروها.
    درمان تجویز شده توسط پزشک برای همه ی افراد یکسان نیست ومتناسب با نیازهای فرد بیمار است ،همچنین بسیاری از سردردها نیز به درمان دارویی وپزشکی احتیاج ندارند.


Image result for ‫سردرد‬‎

رفتار درمانی برای تسکین سردرد

برای تسکین سردردهای عصبی نیاز به دارو نیست ، شما می توانید با چند تکنیک سردرد خود را کاهش دهید ، که این تکنیک ها عبارتند از:
ماساژ
آموزش ریلکسیشن
مراقبه
در یک اتاق تاریک و ساکت دارازکشیدن
گذاشتن کمپرس سرد و گرم روی سر و گردن
تسکین و درمان سردرد با داروهای گیاهی و مکمل
زنجبیل
ویتامین B2
مکمل های منیزیوم
روغن ماهی

بهترین شیوه های درمانی برای تسکین سردرد

درمان سردرد با کایروپراکتیک و استئوپاتی (استخوان درمانی)
برخی مواقع گرفتگی عضلات باعث ایجاد سردرد تنشی می شود،که در این هنگام یک کایروپراکتوربا دستکاری و تنظیم مهره های ستون فقرات و گردن می تواند گرفتگی این عضلات را رفع کند.
استئوپات ها یا متخصصان استخوان درمانی نیز می توانند ازانواع گوناگون تکنیک های بافت نرم و دستکاری برای سر، گردن و بالای کمر استفاده کنند تا درمان موثر واقع شود.

کنترل سردرد با بیوفیدبک و ریلکسیشن
تکنیک های ریلکسیشن و بیوفیدبک در درمان سردرد تاثیر فراوانی دارد . بیوفیدبک الکترومیوگرافی (EMG) می تواند نقش موثری در کنترل نحوه واکنش برخی از گره های عضلانی به استرس داشته باشد ، این کار از سردردهای تنشی جلوگیری و باعث تسکین این سردردها می شود.

درمان سردرد به کمک طب سوزنی
محققان دریافتند که طب سوزنی به تسکین سردردهای میگرنی و تنشی کمک می کند.

سردردها و پزشکی ذهن- بدن
برای رفع تنش و استرس در بدن می توان از هیپنوتیزم، تنفس عمیق، تجسم، مراقبه و یوگا استفاده کرد که این کارها موجب تسکین و کاهش سردردها تنشی می شود ،همچنین هیپنوتیزم نیز باعث می شود تا ادراک شخص از درد را کاهش یابد.
در رفتار درمانی شناختی مراقبه و ریلکسیشن با آموزش در زمینه مهارت های مقابله ای، انگیزش و رفتار ترکیب شده است. افراد با کمک یک روانکاو می توانند نگرش ها و افکار منفی شان را تغییر دهند وباعث کاهش استرس و درمان سردردهای تنشی شوند.

بوتاکس برای درمان سردرد

اگر فکر می کنید که بوتاکس تنها در درمان های زیبایی کاربرد دارد سخت در اشتباهید زیرا کاربرد بوتاکس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای جلوگیری از سردردهای میگرنی مزمن در بزرگسالان تأیید شده است.
میگرن مزمن به سردردهایی می گویند که درآن بیمار به مدت سه ماه و هر ماه 15 روز یا بیشتر به سردردهای میگرنی دچار شود. بوتاکس تقریباً هر سه ماه یک بار برای درمان بیماران دچار میگرن مزمن به چند ناحیه از سر و گردن بیمار تزریق می شود. تحقیقات اخیرنشان داده است که بوتاکس در جلوگیری از سردردهای تنشی تاثیرچندانی نداشته است.

Image result for ‫سردرد‬‎
مسدود کننده های عصبی
برخی از افراد سردردشان حتی بعد از مصرف داروهای بدون نسخه و تجویزی هم رفع نمی شود که این بیماران باید از مسدود کننده های عصبی استفاده کنند .
مسدود کننده های عصبی برای مبتلایان به سردرد میگرنی که حملتشان بیشتر از سه روز است (استاتوس میگرن) و مبتلایان به سردردهای خوشه ای که حملات فراوان و شدید دارند ،مفید هستند ، همچنین از مسدود کننده های عصبی می توان برای مبتلایان به میگرن مزمن که دچارسردردهای فراوان، شدید ومداوم هستند نیز استفاده کرد.
چگونگی جلوگیری ازسردرد
برای جلوگیری از سردرد ابتدا باید عوامل آن را شناسایی کنیم پس اگر عوامل تشدید سردردتان (برای مثال، برخی غذاها، کافئین، الکل یا سر و صدا) را شناسایی کردید، از آن ها اجتناب کنید.
با مشورت با یک پزشک می توانید ببینید کدام یک ازداروها و تکنیک ها اثر بخشی بیشتری برایتان دارد زیرا برخی داروها و تکنیک های ریلکسیشن وجود دارد که می توانند از بروز سردرد جلوگیری کنند ویا از شدت آن بکاهند.

بیان دیدگاه